Mary Kay Ash i jej firma dla kobiet

Mary Kay Ash – kobieta niezwykła. Amerykanka, która została autorytetem w świecie biznesu. W Ameryce jest stawiana w linii takich charyzmatycznych postaci, których wizje wpłynęły na kształt świata, jak Martin Luter King, Dalajlama, Margaret Thatcher czy Matka Teresa i inni uznani Wielcy.

Jednak dla mnie jest ona także zwykłą kobietą zachowującą się momentami tak, jak większość  nas, kobiet nie pozbawionych wątpliwości, naiwności,  zahamowań, wad i wiary w Siły Nadprzyrodzone, a jednak nie poddających się i ciągle na nowo podnoszących się z „upadków”, które inni (czasami same sobie) nam serwują. Dlatego od początku mojej z nią „znajomości”  jest mi bliska, mam do niej ciepły i pełen podziwu stosunek.

„Mary Kay, dasz sobie radę” – tak od wczesnego, trudnego dzieciństwa mówiła mama Mary Kay.
Mary Kay w to wierzyła przez całe swoje życie.

Zawsze  lubiła współzawodniczyć. Nie mogła pójść do college’u, bo jej mamy nie stać było na to. Dwie przyjaciółki Mary Kay, z zamożnych rodzin, poszły na studia. Ona też wymyśliła coś, co dla 17-latki było „fantastyczne” – wyszła za mąż za członka jakiegoś zespołu muzycznego i wielką lokalną gwiazdę radiową w Houston, gdzie mieszkała.
Nie było to ”fantastyczne” małżeństwo. Urodziła trójkę dzieci, przenieśli się do Dallas. Była to końcówka lat 30-tych. Już wtedy musiała dorabiać do utrzymania domu w sprzedaży bezpośredniej. USA przystąpiły do II Wojny Światowej. Mąż  poszedł na wojnę pozostawiając opiekę i utrzymanie trójki dzieci na głowie Mary Kay i z nadzieją, że będzie lepiej, kiedy mąż wróci ze zwycięskiej wojny do domu.
Wrócił. Zażądał rozwodu i porzucił swoją rodzinę. Mary Kay mówiła, że nigdy nic tak mocno w życiu jej nie uderzyło.

Została sama z trójką malutkich dzieci w obcym mieście, bez zawodu. Musiała utrzymać dom i rodzinę. Najodpowiedniejszą pracą dla niej była sprzedaż bezpośrednia, bo mogła sobie ustawiać czas pracy, aby móc opiekować się dziećmi, i zarobić na ich utrzymanie. Pracowała w różnych firmach, po latach już nie jako sprzedawca, ale jako szkoleniowiec.
Miała znakomite osiągnięcia, ale też, jako kobieta, była sfrustrowana brakiem możliwości awansu. W tamtych latach nie było w USA miejsca w gabinetach dyrektorskich nawet dla najzdolniejszych kobiet. Szczytem kariery było stanowisko dyrektorskiej asystentki.
Mary Kay zarabiała 25 tysięcy dolarów rocznie jako krajowy kierownik szkoleń, choć w rzeczywistości wykonywała pracę krajowego dyrektora sprzedaży. Za to, co robiła otrzymywała płacę znacznie niższą niż jej się należała. Zdarzyło się kilkakrotnie, że szkoliła nowego pracownika, mężczyznę, którego po 6 miesiącach szkolenia przenoszono do centrali w Dallas, zostawał jej przełożonym i otrzymywał pensję dwa razy wyższą od jej pensji (!).
Kiedy przedstawiała swoje propozycje marketingowe słyszała: „Mary Kay, myślisz jak kobieta”. Kobiece myślenie było wadą. Propozycji nie brano nawet pod uwagę.
Aż wreszcie miarka się przebrała. Mary Kay liczyła na awans, który jej się należał. Tymczasem awansowano mężczyznę, a kiedy zapytała swojego szefa o przyczynę, ten jej odpowiedział, że ona jest oczywiście lepsza od tego, którego awansowano, ale on potrzebuje mężczyzny, dla którego najważniejsza jest kariera, a dopiero potem wszystko inne. A Mary Kay wyznawała inną kolejność: wiara, rodzina, kariera.
Złożyła wymówienie i po 25 latach pracy przeszła na emeryturę. Miała wtedy 45 lat.
Zaczęła spisywać wszystko, z czego musiała rezygnować, okazji, z których nie mogła skorzystać, ponieważ była kobietą. Mimo woli sporządziła listę czynników, które definiują „wymarzoną firmę”.
W tej firmie stosunki międzyludzkie opierałyby się na Złotej Zasadzie, by traktować innych tak, jak sami chcielibyśmy być traktowani, a kobiety miałyby niczym nie ograniczone możliwości.
Potem zadała sobie pytanie: „Dlaczego sama takiej firmy nie stworzysz?”

Mary Kay Cosmetics – firma dla kobiet

„Mary Kay, dasz sobie radę”

Jako 45-letnia kobieta postanowiła założyć swoją firmę kosmetyczną, z kapitałem 5000 dolarów. Na miesiąc przed uruchomieniem firmy zmarł jej drugi mąż,  który miał zajmować się administrowaniem i finansami firmy. Po uroczystościach pogrzebowych Mary Kay przedstawiła sytuację swoim dzieciom i postanowiła dotrzymać ustalonego wcześniej z mężem terminu otwarcia firmy.
Wtedy okazało się, że jej dzieci (miała córkę i dwóch synów) także wierzą w to, że da sobie radę. Dzieci oddały jej swoje oszczędności i po kolei włączały się do pracy w firmie, porzucając o wiele lepsze stanowiska i apanaże nawet trzykrotnie wyższe niż Mary Kay Ash mogła im zaproponować, ryzykując utrzymanie własnych rodzin i zmieniając miejsce zamieszkania (przenosząc się do Dallas).
Czy ktoś nie wierzył w powodzenie firmy Mary Kay?
Tak – jej prawnik i księgowy. Nie wierzyli, że da sobie radę na polu działalności gospodarczej.
Prawnik podał jej kosz na śmieci i poradził, aby wyrzuciła doń te 5000 dolarów, bo skutek będzie taki sam, a przynajmniej się nie napracuje.
Księgowy stwierdził, że plan prowizji dla konsultantek jest niewykonalny i zakończy się bankructwem. Takiego, jak jej, planu biznesowego nie ma w biznesie i nie może się udać. Poza tym zasady, którymi firma będzie się kierować, nie występowały w biznesie.
Dzisiaj firma Mary Kay Inc. jest jedną z największych w sprzedaży bezpośredniej kosmetyków pielęgnacyjnych i kolorowych  (w 2008 r.osiągnęła sprzedaż powyżej 2,6 miliarda dolarów). Kosmetyki sprzedawane są w ponad 35 krajach świata (w 2010 r. dołączyła Armenia), a ilość konsultantek przekroczyła 2 miliony.
W książce „Największe Historie Sukcesu w Biznesie Wszech Czasów wg Forbes’a” opisano 20 firm.  Mary Kay Ash jest tam jedyną kobietą.

Otwarcie firmy nastąpiło 13 września 1963 r. Pierwsza siedziba była na 50 metrach kwadratowych.
Pracownicy – Mary Kay, jej 20-letni syn Richard i 9 konsultantek.

Zestaw Podstawowy kosmetyków:

  • krem oczyszczający
  • maseczka
  • tonik odświeżający
  • krem na noc
  • podkład
  • kilka kosmetyków kolorowych.

Krem na Noc znajduje się do dziś w sprzedaży w Mary Kay wg prawie niezmienionej receptury.
Na kolor opakowań wybrano róż, ponieważ w 60-tych latach większość amerykańskich łazienek była biała i różowe opakowania ładnie się prezentowały.
Poniżej podaję kilkanaście dat, ważnych przystanków w firmie, abyś mogła zapoznać się jak konsekwentnie Mary Kay Ash  utrzymywała i wzmacniała firmę stworzoną dla kobiet.

1964 – po pierwszym roku działalności pierwsze spotkanie konsultantek, które zainicjowało tradycję spotkań – Seminariów. Pierwszy obiad dla 200 osób ugotowany przez Mary Kay w jej prywatnym domu. Obecnie w Seminariach udział bierze 100000 konsultantek na całym świecie.
Brałam udział w I Seminarium w Polsce w 2004 r. , a także w trzech ostatnich Seminariach w 2008, 2009 i 2010 roku.

1966 – wprowadzenie Prezentów Kopciuszka dla konsultantek. Są to prezenty, których kobiety raczej same sobie nie kupują: biżuteria, wakacje w najpiękniejszych miejscach na świecie (z mężami lub bez, w zależności od wyników) w najlepszych hotelach, eleganckie i drogie samochody.

1969 – pojawił się styl Cadillaca – 5 samochodów dla najlepszych konsultantek. Od tego czasu konsultantki otrzymały jako nagrody ponad 100.000 samochodów, tzw. career car. Producent samochodów odmianę koloru lakieru używanego wyłącznie do produkcji samochodów zamawianych przez Mary Kay nazwał różem Mary Kay.
W Polsce pierwszy różowy Mercedes i różowy Ford Focus pojawiły się w 2008 roku. Obecnie jeżdżą dwa różowe Mercedesy i cztery różowe Fordy Focus.

1970 – pierwsza Krajowa Dyrektor Sprzedaży. Obecnie ponad 500 na całym świecie. W Polsce są dwie i to one dostały różowe Mercedesy.

1971 – Symbol Trzmiela – najcenniejsza broszka brylantowa w Mary Kay. Zgodnie z prawem aerodynamiki nie powinien polecieć, a leci!

1971 – pierwsza zagraniczna filia w Australii.

1978 – nagroda dla Mary Kay Ash – Horatio Algera – przyznawana Amerykanom, którzy odnieśli sukces mimo przeciwności losu.

1981 – książka autobiograficzna „Mary Kay” stała się bestsellerem. W 2003 r. wznowiona z epilogiem, pt. „Cuda się zdarzają”.

1984 – firma Mary Kay po raz pierwszy wśród 100 Najlepszych Pracodawców Ameryki z 1984 r. Ocena firm na podstawie oferowanych dodatkowych świadczeń pracowniczych, bezpieczeństwa pracy i atmosfery w miejscu pracy.

1985 – Mary Kay Ash i jej rodzina wykupili wszystkie akcje firmy będące przez pewien czas w obrocie publicznym (na giełdzie), ponieważ najważniejsza była realizacja marzenia Mary Kay Ash:  niesienie dobra innym ludziom. Firma będąca na giełdzie musi zapewnić swoim akcjonariuszom zyski w postaci dywidendy. Odbywa się to zawsze czyimś kosztem. W wypadku takiej firmy jak Mary Kay Inc. musiałoby to być kosztem setek tysięcy konsultantek. Nie tak to sobie Mary Kay wymyśliła, kiedy zakładała swoja firmę. W firmie Mary Kay cały zysk miał płynąć do rąk tych, którzy swoim wysiłkiem go wypracowali.
Z moich dociekań wynikałoby, że firma Mary Kay Inc. jest jedną z dwóch dużych znanych firm oferujących kosmetyki  nie notowanych na światowych giełdach.

1989 – jako jedna z pierwszych firm wprowadziła szeroko zakrojony korporacyjny program recyklingu oraz zakazu testowania produktów na zwierzętach.

1994 – Mary Kay Inc. uzyskała tytuł „Najbardziej Podziwianej Korporacji w Ameryce” wg znanego 2-tygodnika Fortune.

1996 – Fundacja Mary Kay – wspiera m.in. badania nad rakiem atakującym kobiety i aktywnie włącza się  w walkę z przemocą w rodzinie. Tylko na te dwa cela wydała jak dotąd 30 milionów dolarów.

1999 – uruchomiono e-biznes serwis MaryKayinTouch

2000 – sprzedaż on-line – czwarta na liście obrotów z największym dochodem detalicznym ze sprzedaży on-line.

2000 – linia Skin Care. Tzw. „baby boomers” (kobiety z wyżu powojennego) przekroczyły 40-kę – pojawił się popyt na produkty odmładzające. Mary Kay wprowadziła nowość w postaci zaawansowanej pielęgnacji skóry, np. nowy Płyn do Demakijażu TimeWise 3-w-1 oraz Krem Nawilżający zwalczający oznaki upływu czasu TimeWise – wielkie hity firmy Mary Kay.

2001 – w Święto Dziękczynienia Mary Kay Ash umiera w wieku 83 lat.

2003 – Mary Kay Ash uhonorowana tytułem Największej Kobiety Przedsiębiorcy w Historii Ameryki przez zespół akademików i historyków biznesu. Popularna telewizyjna Oprah Winfrey była dopiero na drugim miejscu.

2003  – w Polsce 13 września utworzono filię Mary Kay.

2004 – zostałam konsultantką Mary Kay 27 kwietnia.

Jeżeli przeczytałaś tę stronę do tego miejsca, to zapewne znasz odpowiedź na pytanie: Dlaczego zostałam Konsultantką Mary Kay?